E-TUNAI 2023

E-Tunai 2023 : Senarai Penerima Bantuan Kredit Percuma RM100

E-Tunai 2023 : Senarai penerima kredit percuma telah diumumkan. Rakyat Malaysia yang ingin menerima bantuan kredit percuma ini hendaklah memenuhi beberapa syarat kelayakan yang telah ditetapkan. Untuk makluman, bantuan ini adalah inisiatif baharu daripada kerajaan tahun 2023 ini.

Oleh itu, pihak kami akan kongsikan kepada anda mengenai senarai penerima kredit percuma E-Tunai RM100. Ikuti perkongsian dibawah.

E-TUNAI 2023

E-Tunai 2023 merupakan inisiatif kerajaan yang baru setelah bantuan E-Tunai Belia Rahmah selesai dilaksanakan sebelumnya dimana individu yang layak telah terima bayaran sebanyak RM200.

Rakyat Malaysia yang berkelayakan, mereka akan menerima bantuan e-tunai RM100 ini sekiranya pendapatan tahunan tidak lebih daripada RM100,000.

KADAR BAYARAN E-TUNAI 2023

Bantuan kredit percuma ini akan memanfaatkan seramai 10 juta penerima daripada golongan B40 dan M40. Mreka yang layak akan menerima bayaran sebanyak :

  • RM100

Tambahan beliau, pelaksanaan inisiatif ini memperuntukkan dana sebanyak RM1 bilion.

SENARAI PENERIMA

Berikut adalah beberapa syarat kelayakan yang telah ditetapkan :

  • Warganegara Malaysia
  • Berumur 21 tahun ke atas
  • Pendapatan tidak melebihi RM100,000 setahun
  • Untuk golongan B40 dan M40

TARIKH BAYARAN

Seperti yang telah diumumkan, tarikh pelaksanaan inisiatif ini akan disalurkan pada suku ke empat tahun 2023. Ramai menganggap ianya akan disalurkan bulan Oktober ini.

Namun, baru-baru ini Timbalan Menteri Kewangan II telah membuat kenyataan rasminya bahawa ianya akan disalurkan pada bulan :

  • DISEMBER 2023

Walaubagaimanapun, tiada tarikh spesifik lagi.

Info : Untuk makluman, pelaksanaan e-Tunai Belia Rahmah RM200 telahpun dilaksanakan pada bulan Julai lalu.

e-tunai 2023

CARA MOHON & TEBUS

Kaedah penebusan bantuan ini adalah sama seperti sebelum ini. Individu yang layak, mereka cuma perlu mendaftar dan tebus dengan cara memuat turun aplikasi seperti dibawah :

  • Touch ‘N’ Go
  • Boost
  • Setel

Sekiranya bantuan ini telah mula disalurkan, anda hanya perlu menebus bantuan tersebut melalui Aplikasi seperti diatas.

MAKLUMAT LANJUT

Sebenarnya, pelbagai lagi bantuan yang boleh anda dapatkan daripada pihak kerajaan. Untuk tahu jenis bantuan lain, sila RUJUK DISINI.

Rujukan Online

Rujukanonline merupakan sebuah Blog yang akan berkongsi mengenai maklumat berkenaan Bantuan Kerajaan dan Iklan Jawatan Kosong. Kami juga bukan lantikan daripada mana-mana agensi kerajaan mahupun swasta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button