STR FASA 3 : Tarikh Bayaran & Semakan Status

STR FASA 3 : Tarikh Bayaran & Semakan Status
Sumbangan Tunai Rahmah (STR) merupakan sebuah bantuan tunai yang terkandung dalam senarai Belanjawan 2024. Ianya telah melalui dua fasa bayaran yang telah dibayar pada bulan Januari dan April baru-baru ini. akan disalurkan secara berfasa.

Seperti yang telah berjalan bagi setiap tahun, bantuan kewangan ini akan melalui 4 fasa bayaran, dimana bayaran fasa ketiga akal menyusul tidak lama lagi. Berikut kami kongsikan kepada anda mengenai tarikh bayaran dan semakan STR Fasa 3.

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH

Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah sebuah inisiatif di bawah konsep Payung Rahmah oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) di bawah Belanjawan MADANI Kedua (Belanjawan 2024) bagi membantu golongan yang kurang berkemampuan bertujuan untuk menghadapi cabaran kos sara hidup.

TARIKH BAYARAN STR FASA 3

Pada tahun lalu, tarikh bayaran STR Fasa 3 terpaksa diawalkan daripada yang telah dijadualkan. Ianya bertujuan untuk sambutan Hari Raya Aidiladha.

Oleh itu, pihak kami menjangkakan bahawa bayaran fasa ketiga ini akan diawalkan sama seperti tahun lalu iaitu pada bulan JUN 2024 nanti.

SEMAKAN STATUS

Sekiranya anda ingin membuat semakan mengenai status kelayakan dan kemaskini bagi permohonan baru STR, ianya boleh dikemukakan bermula 1 November lagi. Anda boleh berbuat demikian dengan memasuki portal rasmi MySTR.

Berikut adalah cara untuk membuat semakan :

  • Sila ke web rasmi MYSTR : https://bantuantunai.hasil.gov.my/
  • Masukkan Nom MyKad Pemohon
  • Pengesahakan Kata Kunci Keselamatan
  • Masukkan Kata Laluan
  • Klik Semakan
  • StatusMaklumat yang akan dipaparkan
    • Status PermohonanMaklumat Pembayaran (Jikas Ada)

MAKLUMAT LANJUT

Sekiranya anda ingin tahu lebih banyak bantuan yang boleh anda dapatkan, sila RUJUK DISINI.

Leave a Comment